GROEPSMUSICEREN

3e graad

GROEPSMUSICEREN COMBO JPR

“Vanaf de derde graad kan je kiezen voor de Jazz Pop Rock afdeling. Naast de JaPoRo instrumentles, impro-lab vindt het groepsmusiceren JaPoRo plaats.

Hier leer je in verschillende stijlen spelen, samenspelen, improviseren, .. en dit met medeleerlingen in een echte jazz en pop band.”

BEGELEIDINGSPRAKTIJK PIANO JPR

“Verdiep jezelf in de wondere wereld van de akkoorden en maak kennis met de diverse rollen die je als pianist tijdens het samenspelen kan uitvoeren: akkoordbegeleiding, soleren en het spelen van bas of melodie. Dit vak vormt de ideale voorbereiding om later door te stromen naar een combo.”

BEGELEIDINGSPRAKTIJK GITAAR

“Deze cursus opent de deur naar de fascinerende wereld van muzikale begeleidingen. Aan de hand van het spelen van diverse liedjes en muzikale genres ontdek je hoe jij jouw eigen  nummer kan maken. We verkennen essentiële elementen zoals bijvoorbeeld akkoorden, toonladders en aanslag-vormen waarmee we aan de slag gaan om je begeleidings-vaardigheden te verbeteren. 
Dit is dé cursus voor de gitarist die met de intieme klanken van de klassieke gitaar creatief aan de slag wil gaan. Geniet van deze boeiende ontdekkingsreis en ontwikkel je zelfvertrouwen door veel te spelen!”

BEGELEIDINGSPRAKTIJK PIANO

“In begeleidingspraktijk wordt, zoals de naam het zegt, ingezoomd op het aspect begeleiden. We onderzoeken en verkennen de verschillende lagen waaruit een begeleiding bestaat: de baslijnen, de akkoorden, de ritmes, de specifieke stijlpatronen. Hierbij leren we onder andere de Amerikaanse becijfering lezen en akkoordenschema’s spelen. Zo kan je bijvoorbeeld je favoriete (pop)songs leren begeleiden. Je leert ook variëren, arrangeren en improviseren én we trainen regelmatig het zichtlezen. En wie weet maak je wel je volledig eigen creatie!

JUNIORORKEST

“Meespelen in het juniororkest kan in onze vestiging Merelbeke of in Gent. Wekelijks repeteren we 1 uurtje. We zijn nog geen vol symfonisch orkest maar het mengen van de klanken van strijkers en blazers is een hele andere ervaring en een opstap naar the symfuny.”

JONGERENKOOR

“Meezingen in het jongerenkoor kan zowel op onze vestiging in Sint-Amandsberg als in Gent. Wekelijks repeteren we 1 uurtje. Het ervaren van plezier in het samen zingen en musiceren, is het belangrijkste aspect.”

GROEPSMUSICEREN VOCAAL KLASSIEK

“Hou je van musical of close harmony? Heb je altijd al eens in een studio een opname willen maken? Dan sluit je best aan bij deze groep. We werken aan meerstemmige nummers waarbij een redelijk niveau van muzikaliteit wordt gevraagd. (repetitie op woensdag in TB) Heb je geen specifieke voorkeur van repertoire? Wil je graag eens proeven van zingen in groep? Hou je van optredens? Dan ben je hier van harte welkom. We door snuisteren een gans muziekrepertoire (van barok tot hedendaags) en  proberen regelmatig met andere groepen te werken naar optredens. (repetitie op woensdag in Tweebruggen) en op zaterdag (in Merelbeke)

Weet dat je ook kan combineren! Verschillende zangers engageren zich in verschillende groepen, eventueel per project.  We vragen wel een engagement en vooral: bijzonder veel goesting! 

Er is ook groepsmusiceren vocaal voor gevorderde zangers. Duetten, trio’s van oude muziek over opera tot musical. Hier kan je enkel aansluiten na contact met leerkracht Vanessa. 

GROEPSMUSICEREN VOCAAL JPR

“Hier zingen we met z’n allen en werken we aan een heel uitgebreid repertoire. IEDEREEN zowel zangers, als niet-zangers (andere instrumentalisten), kunnen zich voor dit vak inschrijven (dit voor de derde en vierde graad)

Tijdens de lessen groepsmusiceren vocaal JPR zingen we meerstemmige arrangementen van jazz en popsongs.
Improvisatie komt in deze vocal band ook aan bod.
Met veel overgave laten we het resultaat graag zien op een podium. We differentiëren binnen het repertoire zodat iedereen voldoende wordt uitgedaagd.
Graag zingen is een must.”

GROEPSMUSICEREN INSTRUMENTRAAL

“Bij onze academie draait het niet alleen om individuele vooruitgang, maar ook om het plezier en de kracht van samen muziek maken. Leerlingen krijgen de kans om deel uit te maken van gemengde ensembles waarin blazers, strijkers en slagwerkers elkaar muzikaal aanvullen en inspireren. Deze samenspelmomenten versterken niet alleen het muzikale inzicht en het gehoor, maar ook de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen.

Daarnaast bieden we ook homogene samenspelformaties aan, waarin leerlingen samenkomen per instrumentengroep. Denk bijvoorbeeld aan harp-, piano-, gitaar-, accordeon-, cello- of tromboneklassen. Binnen deze groepen leren leerlingen samen muziek interpreteren, luisteren naar elkaar en groeien in hun muzikale expressie. Onze ervaren leerkrachten begeleiden hen op een stimulerende en creatieve manier, met oog voor ieders niveau en persoonlijke ontwikkeling.

Samenspel is een essentieel onderdeel van onze opleiding: het motiveert, verbindt en zorgt voor onvergetelijke muzikale ervaringen. Of het nu gaat om klassieke kamermuziek, een modern ensemble of een project met een verrassend repertoire – bij ons vindt elke leerling zijn plek op het podium.”

GROEPSMUSICEREN RITMEKLAS

“Ritme als Taal, Meditatie en Muzikale Vrijheid. Wil je niet alleen strakker in de maat leren spelen, maar ook vrijer improviseren, creatiever oefenen en bewuster luisteren? Dan is deze Ritmeklas precies wat je zoekt. In deze reeks gaan we aan de slag met ritmetalen uit verschillende tradities, met bijzondere aandacht voor het Indische konnakol – een vocale ritmische taal die toelaat om ritmes te internaliseren, structureren én improviseren. Deze klas is bedoeld voor muzikanten van de derde en vierde graad die hun ritmisch vocabularium willen verdiepen. Wil je leren spreken in ritme: kennismaking met konnakol (ta-ka-di-mi), volgens de structureren van motieven. Of liever improviseren met korte ritmische motieven: van eenvoudige cellen naar variatie en uitbreiding? In deze les werken we rond het toepassen op toonladderoefeningen door ritmische patronen verbinden met melodische oefeningen op je eigen instrument. Tenslotte werken we op een creatieve manier met de metronoom en rond ’tijd als meditatie: vertragen, voelen, observeren. Via gerichte oefeningen en stilte ontwikkelen we een diep ritmisch bewustzijn en een fijngevoeligheid voor timing en puls. Ritme is meer dan een maatsoort – het is een taal, een spel, een staat van zijn! Verken. Luister. Speel. Leer.”

GROEPSMUSICEREN SOUNDPAINTING

“Soundpainting is een multidisciplinaire universele gebarentaal om “live“ te componeren. Uitgevonden door de Amerikaanse componist, pianist Walter Thompson (1974).

Soundpainting staat voor een niet-intimiderende, interactieve, directe, snel aan te leren “tool” om leerlingen op een creatieve manier te leren improviseren.

In een les Soundpainting werken we aan verschillende specifieke skills zoals improvisatie, compositie, groepsgevoel, articulatie, dynamiek, toonhoogtes, toonkwaliteit, specifieke ritmes, intonatie, toonladders, experimenteren en exploreren met klanken en geluiden, ontwikkeling van expressief spelen, …

Allen van harte welkom!”